اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

توت ، میراث ماندگار یا بدعت خطرناک؟


در جلسه ای که مسئولین شهر و روستای توت حضور داشتند، نهایت حضور عزاداران در آنجا تا 15000  نفر که بخشی از آنها هم از یزد و دیگر شهرستانها می آیند تخمین زده شد؛ بسیار خوب باید برای این عزیزان هم، برنامه های فرهنگی و سخنرانی برگزار شود، اما در خود شهر جمعیت بسیار بیشتری حضور دارند که آنها هم ارداتمند اهل بیت علیهم السلام هستند و باید در شهر شور ونشاط و کمیت و کیفیت مراسم ها بیشتر شود. برای مردم اردکان خوب نیست که روز رحلت پیامبر در شهرعزاردای و مجالس سوگواری کم رنگی برگزارشود.کسی مخالف با عزاداری در حسینیه توت نیست اما نباید مراسم های شهر را تحت الشعاع خود قرار دهد.



مطلب فوق ، نقل قولی است از امامت جمعه محترم شهر ( البته به نقل از سایت خبری اردکان امروز ) مطلبی که به نظر حقیر ارزش نوشتن این روزنوشت را به عنوان یک شهروند دارد. 


این روزها در فضای مجازی از هر دو جناح اعم از چپ یا راست پیرامون عزاداری دهه آخر صفر میدان توت و مخصوصا پیاده روی آن جنگ نرمی در گرفته است. برخی سفید سفید و برخی سیاه سیاه هستند. برخی آن را بدعت در دین دانسته و برخی به استناد حرف علما و مراحع جایز ندانسته ، برخی آن را شیوه ای جاهلانه دانسته و برخی ....


بگذریم که شاید در این میان افراط و تفریط هایی هم صورت گرفته باشد که در جای خود محل بحث است و دراین مجال نمی گنجد ، اما آنچه باعث شد تا حاشیه ا ی بر فرمایش متین امام جمعه محترم بنگارم  کلمات کلیدی و قابل اعتنایی است که ایشان در سخنان خود به کار برده داند.


حضرت امام جمعه ( دام عزه ):

1- اینکه شاید برای اولین بار یک روحانی طراز اول شهر هرچند تلویحی اشاره ای به رونق مراسم عزاداری توت ( علیرغم بعد مسافت از شهر) و کم رونقی برخی مجالس در شهر دارد ، در نوع خود اگر بی نظیر نیست کم نظیر است و صد البته قابل ستایش .


2- بی شک حضرتعالی بیش از اخیر به آفت شناسی جریان ها هرچند آن جریان مراسم مذهبی باشد اعتقاد دارید. اگر جمعی بی طرف و به دور از هر غرض و مرضی وظیفه خطیر این آسیب شناسی را برعهده گیرند ، شاید نتایج آن تا حدودی دلایل آن مهم فوق الاشاره هویدا خواهد شد.


3- بسیار روزها بر این شهر گذشته است که نه در شادی ائمه مجلسی برپا بوده است ونه در عزای آن ، کافی است نگاهی بی تعصب به متولیان این امر در شهر داشته باشید . مناسبت هایی نظیر شهادت امام رضا (ع) ویا تولد تقریبا همه ائمه کدام مراسم باشکوه در این شهر راه اندازی شده است. 


4- سخنران و حرفهای یک خطیب نقش غیر قابل انکاری در جذب و یا خدای نکرده دفع مخاطب دارد. در آسیب شناسی  این گونه مراسم ها لطفا کیفیت و کمیت سخنان خطبا را نیز مد نظر قرار دهید. 


5- مردم درست یا نادرست به اعتقادات و یا افرادی احترام ویژه ای قائلند. این مردم اصلا خوششان نمی آید در مجلسی ویا توسط خطیبی ارزشهای مد نظر آنان زیر سوال رفته و یا هتک حرمت افرادی صورت پذیرد. ( این قسمت را با اجازه حضرتعالی العاقل یکفی بالاشاره می دانم )


6- علم مخالفت برداشتن با مراسمی نظیر میدان توت که قدمتی شاید چند صد ساله داشته باشد ، به گمانم بیشتر جنبه مبارزه منفی مردم را در پی خواهد داشت. 


7- حقیر با تمام حرفهای منطقی حضرتعالی که خوشبختانه به این ویژگی شهره خاص و عام است کاملا موافقم  و قصدم از این نوشتار جسارت به ساحت کلمات متقن شما نیست ، اما گمان می کنم برهان خلف دراین میان بتواند کمی به حل مسئله کند. کافی است به جای اینکه بگوییم چرا مردم به توت می روند? بگوییم چرا مردم به مراسم های کنار خانه اشان در شهر نمی روند? 


8- هرگز ادعا نمی کنم محلی همچون روستای توت و یا مراسمی نظیر مراسم دهه آخر صفر آنجا خالی از آفت و کاستی است . هرگز ، اما ادعا می کنم که تلاش های چند ساله اخیر برای بهبود این مراسم و تلاش های فرهنگی در کنار این مراسم توسط هر نهاد و ارگانی که صورت می پذیرد نقش غیر قابل انکاری در ساماندهی فرهنگی این مراسم دارد. 


هرچند حوزه فرهنگ سازی همیشه از مظلوم ترین حوزه می باشد اما اگر خاطر شریف حضرتعالی باشد قریب به ده ، دوازده سال پیش که شما طلبه ای مبلغ بودیدو چند روزی در توت ساکن بودید ، وضع توجه مردم به نماز اول وقت و رعایت آداب و حرمت عزاداری بیشتر بود و یا اکنون ؟


9-  در پایان این وجیزه ناچیز ، دوباره بر کلیدی ترین بخش جمله صدر این روزنوشت ، اشاره دارم که :  .....و باید در شهر شور ونشاط و کمیت و کیفیت مراسم ها بیشتر شود .......


آری : مردم محب اهل بیت این شهر ، به این بیشتر شدن ها دل بسته اند. 


نظرات 2 + ارسال نظر
یوسف س. یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 22:58

مهم ترین عامل موفقیت مراسم حسینیه توت در جذب مخاطب مردمی بودن اونه. به این معنی که در هیچ یک از جزئیات برنامه، مسئولین دخالت نمی کنند و کارها به دست خودم مردم اداره میشه هرچند همیشه عده ای از مسئولین قصد دخالت،خوب یا بد، داشته اند.
خطری که خصوصا امسال به نحو زیادی پر رنگ تر شده، همین مساله دخالت در مردمی بودنه. اینکه عاملیت هایی خارج از عاملیت های مردمی قصد مداخله در این "رخداد" رو دارند. که ممکنه اسیب های زیادی رو درپی داشته باشه. مسئولین در بهترین حالبت ممکن باید جوانب و حواشی رو مهیا کنند تا خود مردم کار اصلی رو انجام بدهند.

1 دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 22:03

با سلام خدمت استاد عزیزم
راجع به مطلبتون چند نکته رو عرض می کنم؛
1- اولا «کفی بالمرء اثما أن یحدث بکل ما سمع»
2-مقصود شما از عبارت "به عهده گرفتن آسیب شناسی توسط بی طرف" شفاف نیست و به نظر می رسد که با این لفظ تلویحا اشاره به جهت دار بودن سخنان امام جمعه داشته اید.
3-قطعا خود شما نیز بر این مطلب واقف و مقرید که قدمت یک مراسم و یا اعتقاد قاطبه مردم که شاید "اکثرهم لا یعقلون" باشند مشروعیت آور نیست و با این وجود صغرای کلام شما دچار مشکل خواهد شد.
4- با این وجود قطعا آسیب شناسی کم استقبالی مراسم شهر و نیز اصلاح مراسم توت امری ضروری است.
والله من وراء القصد

سلام و عرض ادب :
1- ما اثمی را بکل ما سمع حادث نشده ایم ...... مطلب شما در اوج ابهام بود.

2- اتفاقا مقصود حقیر در نقد بند دو شما هرگز امامت محترم جمعه نبود. شاید هم بنده از روی سهو ، ادبیات ضعیفم را نتوانسته ام رسا جفت و جور کنم .
مقصود حقیر این بود که عده ای فارغ از همه حواشی و جناح بندی ها و موضع گیری ها وحب و بغض های معمول با فراغت فکر ، به حل مسئله بپردازند.
3- کاملا با با بخش اول مطلب شما موافقم . البته فراموش نکنید که قاعده اکثرهم لا یعقلون کاملا به دور از انصاف است . براین مدار شاید برخی بر دیگر مراسم ها هم که قدمت و پرمشتری است خرده شما را گیرند که به گمانم شایسته نیست.
4- حرف حقیر هم دقیقا بند 4 شما بود. و ضمنا به گمانم الله نه تنها در وراء که در قبل و بعد و بطن و امام و خلف و ....... حضور دارد.

ممنون از نظر پربارتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد