اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

رئیس مذهب

.


دراینکه همه ائمه نوری و احد از نورالانوار می باشند ، شکی نیست و در اینکه هر امام همامی نقش سازنده ای در ترویج دین و تحکیم پایه های آن در جامعه داشته است  نیز شکی نیست ،  اما شاید بر ای برخی مخصوصا جوانان این سوال پیش آمده باشد که چراامام جعفر صادق (ع) را رئیس مذهب نامیده اند و نه این نسبت را به امام دیگری داده اند.


در سالروز شهادت این کوکب هدایت ، شاید بی مناسبت نباشد که به دلایل این مهم پرداخته تاهم ذکر خیری ازاین شهید راه عصمت و فضیلت شده باشد و هم سوالی پاسخ داده شود.


1-  نظر به اینکه بحث جدی شیعه و سنی در اوایل دوران امامت ائمه (ع)  چندان  مطرح نبود ، بنابراین ضرورت پرداختن  به جزئیات مذهب شیعه نیز چندان ضروری احساس نمی شد.


2-ازآنجا که نقل حدیث در زمان خلیفه دوم ممنوع وتا سال 99 هـ - ق ادامه یافت بنابراین نیاز به تبیین سیره نبوی در زمان ممنوعیت نقل وکتابت حدیث بیش از گذشته احساس می شد که امام ششم (ع) با درک مقتضیات زمان به این مهم همت گماشتند.


3- دوران انتقال خلافت از امویان به عباسیان ، دوران طلایی برای ائمه بود تا با تربیت و پرورش شاگردان ممتاز ، نقش اساسی خود را در حوزه تبیین معارف دینی ایفا نمایند. که دوران امامت امام جعفر صادق (ع) شکوفاترین دوران از این حیث به شمار می رود. حضور قریب به 4000 نفر در مجالس علمی این امام و پدر بزرگوارشان به خوبی گواه براین مدعا است .این حضور علمی به قدری پر رنگ است که حتی دونفر از روسای مذاهب اهل تسنن ( ابوحنیفه و مالک بن انس ) از شاگردان این امام بوده اند .


 

بنابراین نظر به اهمیت دوران زندگی امام ششم و نقش سازنده و بی بدیل ایشان در نشر معارف شیعه ، مذهب شیعه 12 امامی یا امامیه را مذهب جعفری نیز نامیده اند. بی مناسبت نیست کلام گهر باری از آن امام همام  حسن  ختام این نوشتار مجوز باشد. 




  أفضل العبادة العفاف .



امام جعفر صادق (ع) :  بهترین عبادت عفت است .



اصول کافی ، ج 3 ، ص 125



..