اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

"" وقایـــه ""


ایران نوشت:رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با اشاره به ظرفیت زندان‌ها و گلایه از شمار زندانیان نسبت به ظرفیت مذکور گفت: «امروز ظرفیت استاندارد زندان‌ها در کشور 83 هزار نفر است در حالی که زندان‌های کشور پذیرای 220 هزار زندانی هستند.»

***************************************************************************************************************

  به گزارش روابط عمومی دادستانی تهران، علی اصغر جهانگیر در جلسه مشترک دادستانی تهران و رئیس و معاونان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی با بیان اینکه «در سال گذشته 43 هزار نفر صرفاً یک روز در زندان بوده‌اند»، از قضات خواست از اعزام چنین متهمانی به زندان خودداری کنند. در همین جلسه، دادستان تهران با تأکید بر اینکه بازداشت‌های موقت باید محدود شود و نظارت‌ها در این زمینه افزایش یابد.

*******************************************************************************

این خبر کوتاه اما پر مغز را باید به نوعی جدی ترین خبر این روزها گرفت. خبری که شاید در حال و هوای سیاسی کشور پس از  برجام  گم شده باشد . آنچه در این خبر نمود بارزی دارد سه چیز  است  1- 220 هزار زندانی در کشور  2- پذیرش تقریبا سه برابری ظرفیت زندان ها  3- تاکید بر افزایش نظارت ها


اما به گمان حقیر و شاید به زعم عزیزان دست اندر کار قوه قضا ، زندان نه تنها راه بازداشت از خطا نیست که در بسیاری از موارد ، وضعیت پس از زندان متهم به مراتب  بدتر از قبل از زندان می شود.  در اینجا هرگز برآن نیستیم که نفس "" زندانی "" کردن را زیر سوال ببریم. این بحثی کاملا حقوقی است  و در نظام حقوقی جرم و مجازات تعاریف مشخص و ثابتی دارند که در حوصله این مقال اندک نمی گنجد و صد البته باید کارشناسان در خصوص آن اظهار نظر کرد.


به نظر می رسد توسعه سیاست های "" بازدارندگی "" می تواند نقش زاید الوصفی در کاهش مراجعان به سلول ها و بندهای بازداشتگاهی داشته باشد. و این مهم تنها از راه فرهنگ سازی میسور می باشد و بس .


این روزها بی شک کارمندان و قضات محترم چوب عدم فرهنگ سازی و جلوگیری از جرم را در پروسه های طولانی رسیدگی های قضایی می خورند . هم وقت آنان صرف می شود و هم شاید از میزان جرم چندان کاسته نمی شود.


همه متولیان امر تعلیم و تربیت و مخصوصا آموزش و پرورش در صف مقدم این فرهنگ سازی می باشند. باید همه احساس وظیفه کنیم و بکوشیم تا ضمن آموزش رفتارهای بی خطر به فرزندانمان ، زمینه های تولید جرم و جنایت را در کشور به حد اقل برسانیم.

ظاهرا از فرموده های معصوم  (ع) است که : درهم وقایه خیر من  قنطار علاج  - -یک درهم پیشگیری بهتر از یک خروار درمان است .



.