اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

تغییر موازنه آموزشی


چند روز گذشته به نقل از آقای رادمنش معاون محترم  آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان ، خبری در محافل خبری استان دست به دست گذشت که در فحوای  خود ، حاوی نکات تامل برانگیز زیادی بوداز جمله :


 ** رشد 43 درصدی دانش آموزان مقطع ابتدایی  در استان 

**افزایش 6000 نفری دانش آموزان در این مقطع نسبت به سال گذشته 

** پنج هزار از این شش هزار نفر غیر بومی هستند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4**هزار دانش اموز جدید یعنی 200کلاس و 25 مدرسه جدید با سیصد نفر پرسنل جدید

** بالاترین آمار ثبت نام جدید مربوط به شهر یزد و شهرهای میبد و اردکان در مقام بعدی از نظر تعداد ثبت نام جدید (مهاجرت )بوده اند!!!!!!!!!!!!!!!

**   افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها به نسبت سرانه دانش آموزی از 11 % در چهار سال پیش به 18 % در سال جاری 

از تعداد پنج هزارو 563پرسنل شاغل در مقطع ابتدایی استان یزد ،تعداد چهار هزار و 4نفر زن هستند که 72درصد را شامل می شود که این مسئله در مقاطع پنجم و ششم و مدارس پسرانه ما را با مشکل مواجه خواهد کرد ،چون فقط 18درصد یعنی هزارو 559نفر را معلمان مرد تشکیل می دهند .

**اتباع خارجی در استان یزد در مقطع ابتدایی در سال جاری، تعداد 8هزارو 508نفر یعنی هفت و نیم درصد کل دانش اموزان ابتدایی استان هستند.

**23مدرسه خاص اتباع در استان راه اندازی شده که پنج هزارو 500نفر را شامل می شود و سه هزار دانش اموز اتباع در کنار دانش اموزان ایرانی در سال تحصیلی جدید مشغول به تحصیل خواهند شد.

************************************************


اکنون و با نگاهی حتی سطحی به این آمار و ارقام به خوبی می توان فهمید که موازنه آموزشی در استانی که 22 سال صدر نشین کنکور بوده است در حال هم خوردن است. نتایج امسال کنکور سراسری نشان داد که آموزش و پرورش استان به چاره اندیشی اساسی نیاز دارد. هرچند نمی توان افت کیفی آموزشی استان را تنها به مهاجرین و اتباع ربط داد ، اما به گمانم ورود افرادی با هویت ، فرهنگ ، آد اب و رسوم بعضا مخالف با فرهنگ و آداب و رسوب استان یزد، در آینده ای نه چندان دور ، هم ریختگی عجیبی را در بوم فرهنگی استان به بار خواند نشاند.


البته شرایط اقتصادی و صنعتی استان ایجاب می کند که هرکارگاه و کارخانه ای برای جذب نیروی کار ، به نیروهای غیر بومی و مهاجر روی بیاورد  و شاید گریز و گزیری هم در این خصوص نباشد ، اما ترسیم یک نقشه مهندسی شده از فرهنگ متعالی استان برای یک چشم انداز حداقل یک دهه ای ، شاید بتواند از پس لرزه های این هجوم فرهنگی بکاهد.

هدف ازاین نوشتار تنها تلنگر به مسئولینی بود که صد البته خود بیدارند و دردمند فرهنگ استان . خوشبختانه در آخرین نمازجمعه شهر هم، امام جمعه محترم ، به خوبی اهمیت فرهنگ  و پاسداشت آنرا بیان نموده و از صنایع توجه بیشتر را به حوزه فرهنگ خواستار شدند.



به امید بازگشت به روزهای خوش فرهنگی در استان




...