اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

برهان لمی معظلات فرهنگی

درمنطق می گویند : آنگاه که از علت به معلول برسی برهان لم و هرگاه از معلول به علت بر سی برهان شما انی است .


این مقدمه منطقی را زیربنای بحث مهمی  قرار داده ام که  داد همه دلسوزان فرهنگ و ادب این شهر را به درد آورده است. بحث اختلاط ، ضعف و در نهایت مقهوریت  فرهنگی شهری که درآن زند گی می کنیم .

 

آمار و ارقام نوشته و نانوشته نشان از ظهور و بروز ناهنجاری های متعددی در اردکان دارد. هرچند قصد بر سیاه نمایی و یا خدای ناکرده تاریک کردن قسمت های روشن شهر نیست اما باید پذیرفت که "" فرهنگ "" اردکان دچار دگردیسی وحشتناکی شده است . 


از لباس پوشیدن دختران و زنان این شهر گرفته تا مدل موی پسران ، از تکیه کلام های نسل جوانش گرفته تا ...... وهمه این تغییرات را اگر نتوان به تهاجم فرهنگی سال های اخیر نسبت داد ، بی شک متاثر از این تهاجم بوده است.  


و به راستی "" علت "" حقیقی این شکست فرهنگی چیست ؟ چرا برخی آمار و ارقام در اردکان سیر صعودیشان خیره کننده است ؟ چرا نسل چهارم کمتر نشانی از ارزش های اجتماعی نسل های قبل را دارد؟


البته ناگفته نماند که دراین میان مقصر یک نفر یا یک بخش از اجتماع نیست . همچنانکه "" تربیت "" امری همگانی است ، "" ضد تربیت "" هم امری همگانی است  و بی شک عوامل متعددی در این کوتاهی های فرهنگی دخیل بوده اند.


براین باورم که می توان اردکان را از نو ساخت . به دو شرط: اول اینکه دقیقا علل مشکلات را اخیر را ریشه یابی کرده و بشناسیم . دوم اینکه واقعا با برنامه بوده و دست خالی وارد گود مرد افکن امور فرهنگی نشویم.



نظرات 4 + ارسال نظر
محمود پنج‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:18

با سلام
آنچه که گفتید 70درصد متاثر از وجود مهاجرین است
اصولا شهری که مهاجرپذیر شد مفت نمی ارزد آن هم مهاجرینی که اغلب از طبقات پایین و دارای فقر فرهنگی هستند شما بهتره به مسئولین توصیه کنید از توسعه نامتوازن شهر بپرهیزند که ماحصل آن افزایش مهاجرپذیری و بسیاری از معضلات اجتماعی است

رز آبی پنج‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:48

هر چه سهم علم و دانش و تعقل در جامعه کمرنگ تر بشه ،فقر فرهنگ زیادتر میشه
اردکان ما قبلا با نام یونان کوچک میشناختنش و الان به نام یه شهر صنعتی مهاجر پذیر ...........
خدا به خیر گردونه.

حسین پنج‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:38

جناب آقای عابدی حرف بسیار متین و دل نگران کنندهای زده اید به نظر من اردکان در چند سال آینده یکی از نا امن ترین شهر های کشور خواهد شد معضلات فرهنگی شهر این در ایران زبانزد خواهد بود وبرای حل این مشکل به نظر بنده ابتدا باید مسئولین سیاسی شهر توسط رسانه به میدان باز خواست آورد رسانه ها باید فضا را برای مسئو لین شهر نا امن کنند تا دیگر بعد از این هر کس خواست مسئول شود بداند که باید جوابگو باشد واما روحانیت بزرگوار شهرستان یکی از کم کارترین اقشار جامعه در مورد معظلات فرهنگی شهر می باشند که باید در مورد عملکرد خود هم در این دنیا هم در اخرت پاسخگو باشند روحانیون ما در حال حاضر بغیر از رو ضه امام حسین خواندن وپاکت گرفتن هیچ کار دیگری بلد نیستند آقای عابدی لطفا به روحانیت معظم نیز گوشزد های لازم را بکنید قبل از اینکه دیر شود

ابوالفضل عامری پنج‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 14:50

فرهنگ را حسن امرائی در کتاب مهندسی سیاست یک قانون و یک قرارداد نمی‌داند بلکه معتقد است که، فرهنگ فراتر از تمام ضابطه‌ها، موجودیت دارد که بسیاری از قوانین و حتی یک نظام سیاسی به خاطر پاسداشت آن به وجود می‌آید اما کلیت آن را نمی‌توان در قالب قانون گنجاند چون «فرهنگ اصالتا جوشش و کوشش بزرگمنشانهٔ فطرت انسانی، بی هرگونه اجبار غیر است»


متاسفانه فطرت ما شده مدهای خارج چه از مو ولباس وحرف زدن و هزارتا مورد وجود دارد

یه کسی باید حرف بزند که حرفش بُرش داشته باشد
شما و هزار تا دیگه ام باشه حریف نیست
باید سرمون به یه جایی بخوره تا بفهمیم چی شده
من نمی گم این مد بده ما باید ببینیم آیا فرهنگ ما بالاتر است یا اونا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا مردم باید بفهمند
خبرت نیست که در شهر شکر ارزان شد
خبرت نیست که دی گم شد وتابستان شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد