اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

مهر .... کدام مهر ؟؟؟!!

 

در اینکه حوزه  تعلیم و تربیت ، حوزه ای بس شریف است ، جای هیچ شک  وشبهه ای وجود ندارد. با اصل قررار دادن این مهم آنچه در ذیل می آید متبوعی بیش نیست :

الف: تعلیم و تربیت را نباید در آموزش و پرورش منحصر دانست و ...


بقیه در ادامه مطلب.....


در مواقع بروز ناهنجاری و آسیب های اجتماعی ، بلافاصله آموزش و پرورش را مهتم ردیف اول معرفی کرد.

اکنون و با اجرای شیوه های جدید که خود ان قلت های فراوانی را به دنبال دارد، حد اکثر زمان حضور دانش آموزان در مدرسه 8 ساعت می باشد. آیا انتظار می رود کسی که یک سوم روز را بیشتر در مدرسه آنهم برای علم آموزی در اختیار اولیاء مدرسه است ، همه کژتابی های رفتاریش بهبود یابد؟؟!!!

ب: دراین سالهای اخیر ، روند تغییرات در آموزش و پرورش چنان وسیع و شتابزده بوده است که متاسفانه مجال تامل و تعقل بیشتر برای مجریان امر کمتر فراهم شده است.

نمی دانم چرا وقتی در شعاربرای همه مبرهن است که حوزه آموزش و پرورش جدااز همه حیطه های دیگر است، در عمل حتی مسئولین رده بالاوزارتی ، دست به اقدام های شتابزده و بعضا ناکارآمد می زنند.

ج: براین باورم که تا یادگیری با لذت همراه نباشد ، یا یادگیری محقق نمی شود و یا دوامی ندارد. باید با کمال شجاعت به عنوان یک معلم کوچک اعلام نمایم که کمتر آموزشی در بستر آموزش و پرورش می بینم که با لذت یادگیری فراگیران همراه شده باشد.

اگر هم شده است ، هنر شخصی معلمان بوده است وگرنه در برنامه های وزارتی متاسفانه فرصت شادابی و لذتی برای دانش آموزان پیش بینی نشده اشت.

د: امروزه به همان اندازه که آسیب های اجتماعی گشترش پیدا کرده است به گمانم ، پادزهرهای اجتماعی توسعه نیافته اند. تهاجم فرهنگی غرب به نظرحقیر درد اول مدارس ما بویژه در مدارس متوسطه می باشد.

زمان ، از زمان بروز برخوردهای سلبی با دانش آموزان گذشته است و هرگز نمی توان با زدوبست ، جلوی انحرافات را گرفت.

تعویض فرهنگ اصیل ایرانی ، اسلامی با آن بخش تاز فرهنگ غرب که برای ما نامیمون است ، متاسفانه جوانان زیادی  را از درس و مشق انداخته است.

هـ: هرچه می کشیم و شیده ایم ( صد البته در طول تاریخ )از تنگ نظری و یک جانبه نگری برخی خواص بوده است . خواصی که باید یا در رفتار خود تجدید نظرکنند یا حتما باید جای خود را به دیگری دهند.

اصول در آموزش و پرورش ثابت و استوار است و همه باید به آن احترام گذاشته و برای تحقق آن تلاش نماییم اما اختلاف در فروع هرگز نباید به قیمت کنار زده شدن انسانهای توانمند در حوزه آموزش و پرورش گردد.

و: مدرسه باید محل آرامش روحی و روانی فرزندانمان باشد. یقین دارم که در محیطی آرام ، نسلی شاداب و با اعتماد به نفس قابل توجه رشد خواهد کرد.

بکوشیم به همان اندازه که به رنگ و لعاب مدارسمان می رسیم ، در برقراری امنیت روحی و روانی فرزندانمان نیز بکوشیم. با این مهم درصد بالایی از ناهنجاری های اجتماعی کاسته خواهد شد.


ودرآخر:


شاید برخی از نوشته های فوق برای همکاران و همشهریان فرهیخته ، تکراری باشد، اما به گمانم وظیفه یک معلم ایجاب می کند من باب این آیه شریفه :""  فذکر انما انت مذکر ""  گاه گاهی تذکاری برای برخی دوستان باشد.

از خدا خواهیم توفیق عمل




.

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
همکار قدیمیت البته از نوع با زن شسته یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 15:31

یک کم به خودت هم تذکر بده و....................

همکار دوشنبه 1 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 15:01

همکار بازنشسته حرص نخور.
آقای عابدی از نیکان روزگارند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد