امسال 22 دومین سال صدر نشینی یزدی ها بر مسند کنکور سراسری را جشن گرفته ایم اما :
*************************
این لیوان موفقیت، علاوه بر یک نیمه پر که ماحصل تلاش همه دانش آموزان سخت کوش ، حمایت خانواده های محترم و حسن تدریس و دلسوزی جامعه شریف فرهنگی استان است ، یک نیمه خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــالی هم دارد. نیمه ای که معمولا همیشه در هیاهوی نیمه پر گم شده و کمتر کسی سراغش را می گیرد. اکنون شمه ای از آن خالی نیمه !!!!!
1- ظاهرا نهایت هنر آموزش و پرورش استان این سالها رساندن دانش آموزان به دانشگاه هست و بس . امسال قریب به 60% داوطلبان یزدی به دانشگاه راه یافته اند . سوال مهم این است که این راه یابی کمی بوده است یا کیفی ؟ وبا توسعه مراکزآموزش عالی در سراسر کشور آیا هنوز هم ورود به دانشگاه "" هنر """ محسوب می شود ؟
2- برای خیل عظیم این قریب به 60% ، در چهار سال آینده آیا بازار کاری هم اندیشیده شده است ؟ ویا چالش بزرگی به نام بیکاری درانتظار فارغ التحصیلان سالهای آتی است ؟
3- سالهاست که امر مقدس پژوهش در آموزش و پرورش استان و به تبع آن مناطق به ورطه فراموشی سپرده شده است. آخرین خبرناخوش این حوزه هم انحلال مراکز تحقیقات فرهنگیان درسراسر کشورو ادغام در پژوهشسراهای دانش آموزی است. به گمانم آموزش و پرورشی که برای پژوهش و تحقیقات سرمایه گذاری نکند ، راه به جایی نخواهد برد.
4- حقیر قریب به دو دهه در آموزش و پرورش استان یزد به خدمت مشغولم ، متاسفانه در یک شمای کلی وزارت را فاقد برنامه منسجم در خصوص آموزش و توامند سازی دانش آموزان در عرصه های اجتماعی دیده ام. ما نسلی را تربیت می کنیم که گاه اصول اولیه آداب اجتماعی را فرانگرفته پا به جامعه می گذراند. بدیهی است نباید نقش آموزش و پرورش تنها در 22 سال صدرنشینی های اینچنینی خلاصه گردد. هرچند منکر زحمات عزیزانمان در عرصه پرورشی نیستیم اما به قدر لزوم و کفایت ، کاری نمی شود .
5- پر واضح است که یکی از ارکان رکین کسب این افتخارفرهنگیان معزز استان بوده است. از عزیزان شاغل در دبستان تا پیش دانشگاهی ، از زحمت کشان کادر اداری مدارس گرفته تا کارمندان محترم مناطق و نواحی ، اما خواهشا کسی با صدای بلند کار علاوه و خاص وزارت و یا سازمان استان برای این جامعه فرهنگی در طول این دو دهه را فریاد زند !!!!!!!!!
6- مطالبات زیادی از فرهنگیان استان هنور معطل پرداخت مانده است ، شایسته بود به یمن این افتخار لااقل مطالبات چند ساله و چند ماهه همکاران محترم پرداخت شود تا اندک تفاوتی میان خود و دیگران احساس کنند.
به گمانم در ورای کسب این موفقیت ، بسیاری از نارسایی ها و ضعف های آموزش و پرورش پنهان خواهد شد. ضعف هایی که بی شک با اندک توجهی می تواند به نقاط قوت آموزش و پرورش دارالعباده تبدیل شود.
هنوز هم بزرگترین سرمایه های آموزش و پرورش استان ( جامعه خدوم فرهنگی و دانش آموزان ساعی ) جمعند. کمی عنایت ویژه بی شک از آنان افتخار آفرینانی در تمامی عرصه ها خواهد ساخت.