. در علوم قرآنی آیات قرآنی ، آیات قرآن را به دو دسته محکم و متشابه تقسیم نموده اند ( برای آشنایی بیشتر به ادامه مطلب مراجعه شود)
دراینکه کلام ولی فقیه ، فصل الخطاب جامعه "" مردم سالار دینی "" است ، مهمی است که هیچ شکی درآن نیست ، اما دراینکه فهم و درک مخاطب کلام و حکم ولی فقیه ، هم سطح کلام ایشان باشد، امری است که محل شک فراوان است.
امروز در خطبه های نماز عید سعید فطر ، به گمانم مقام معظم رهبری دربیانی لطیف ، مشتابهی از سخنان خود را در قالب محکمی بیان کردند تا درس عبرتی باشدبرای کج فهمانی که حتی سخنان رهبرشان را به نفع منافع خود تحریف می کنند و استاد مصادره به مطلوب هستند.
"" آتش به اختیار "" که چند روز قبل رهبر معظم انقلاب ازآن استفاده کردند ، متشابهی بود ( البته برای برخی ، وگرنه کلام ایشان ازهمان اول هم محکم بود) که امروز وبا عرض حاشیه ای برآن کلام ؛ به محکمی تبدیل شد که راه را بر هر سوء استفاده کننده ای خواهد بست .
بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درخطبه های نماز عید فطر :
- آتش به اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است. - آتش به اختیار به معنی کار بی قانونی و فحاشی نیست.
- آتش به اختیار به معنی بی نظمی و مدیون کردن جریان مومن و انقلابی نیست.
مگر می شود رهبر جامعه اسلامی را تصورکرد که امر به بی نظمی ، بی قانونی و یا خدای ناکرده فحاشی دهد؟ آنهم بی قید و حد و مرز .... هرگز هرگز .... کسی که زعامت جامعه اسلامی را بر عهده دارد ، بی شک خود بیش از دیگران ، آمر و عامل قانون ، وحدت و حرمت خواهد بود که هست.
مخاطب امروز مقام معظم رهبری بی شک ، مدعیان ولایتی بود که این چند روزه در پوست خود نمی گنجیدند و سراپا شور و شعف بودند ، آنهم بخاطر کج فهمیشان از م حکمی که هرگز متشابه نبود اما درک آنان و به قولی "" بصیرتشان"" جز "" خود سری "" چیزی را برداشت نمی کرد. د ر کشوری که همه مسئولان آن مخصوصا مقام معظم رهبری به کرات همه را به وحدت و همدلی دعوت کرده اند ،دور از انصاف است که بخواهیم ، جو زدگی ها و یا ابراز عقده های شخصی و ... خو د را به پای "" آتش به اختیار "" رهبری گذاریم .
اکنون مهمترین سوال از برادران همیشه دلواپس این است ، شما برای کار فرهنگی خود جوش و تمییز که مد نظر رهبر معظم انقلاب است چه برنامه ای دارید ؟؟ و یا نکند معظم له دوباره باید محکم "" خودجوش "" و "" تمیز "" را بسان متشابهی شرح غرض نماید؟
امید که همه در راستای حفظ وحدت میهن اسلامی مان ، بیش از پیش کوشا بوده و این نظلام را به نحو احسن حفظ نمائیم. انشا الله
. محکم: راغـب اصـفـهـانى گوید: ((حکم , اصله : منع منعا لاصلاح )) حکم در اصل
به معناى منع نمودن و جـلـوگـیرى به کار رفته است البته جلوگیرى از افساد به جهت
اصلاح خواهد بود, لذا هر سخن و گـفـتـارى کـه رسـا و شـبهه ناپذیر باشد و مورد کج
فهمى قرارنگیرد, به چنان گفتار ـ و حتى کردارى ـ محکم گویند, یعنى مستحکم و خلل
ناپذیر. متشابه :بخشى از آیات قرآن متشابه مى باشد که
مایه شبهه و گاه دست آویزى براى فتنه جویان گردیده است در تعریف متشابه ـ بهتر گفته است: ((و الـمـتشابه
من القرآن ما اشکل تفسیره لمشابهته بغیره )), متشابهات قرآن آن باشدکه تفسیر آن
مشکل آید, زیرا نمود آن چه هست را ندارد و به چیز دیگر شباهت دارد. لذا در مورد قرآن , آن چیز دیـگـر جـز ضلالت و گم
راهى نباشد ((فماذا بعد الحق الاالضلال ) پس کلام حق (قرآن کریم ) هرگاه نمودى جز
حق داشته باشد و به باطل همى ماند, آن را متشابه گویند. طـبق این تعریف , تشابه ـ در آیات متشابهه ـ
تشابه حق و باطل است که سخن حق گونه خداوند, باطل گونه جلوه گر شود. ازایـن رو, تـشـابه علاوه برآن که بر چهره لفظ یا
عمل , پرده اى از ابهام مى افکند,موجب شبهه نیز مى باشد بدین ترتیب هر متشابهى هم
به تفسیر نیاز دارد که رفع ابهام کند و هم به تاویل نیاز دارد تا دفع شبهه کند لذا
تاویل نوعى تفسیر است که علاوه بر رفع ابهام , دفع شبهه نیز مى کند بنابراین مورد
تاویل نسبت به تفسیر, اخص مطلق است هر کجا تاویل باشد, تفسیر نیز هست تفسیر در
مورد مـبهمات است که در محکم و متشابه هر دو وجود دارد و تاویل صرفا در متشابه است
که هم ابهام وهم تشابه دارد. ( باستفاده از کتاب التمهید آیت الله معرفت) |