شورای حفاظت منابع آبی

سه شنبه ۱۳۹۵/۱۰/۲۸

امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اردکان، مباحث جالبی مطرح شد. از جمله این‌که دشت یزد-اردکان و ابرکوه به حالت «ممنوعه بحرانی» درآمده‌اند. یعنی با توجه به خشکسالی و برداشت‌های زیاد از منابع آبی، نه‌تنها سطح آب‌شان به‌شدت افت کرده بلکه فرونشست زمین هم در آن‌ها اتفاق افتاده.

به بیان ساده‌تر؛ وقتی آب‌های این دشت‌ها جای‌گزین نشده‌اند؛ زمین هم نشست کرده و ممکن است این منابع زیرزمینی با پایین رفتن‌زمین کاملاً مسدود شوند و اگر در سال‌های آینده بارانی هم ببارد، دیگر به منبع آب تبدیل نشود و فقط اثرات مخرب آن روی سطح زمین مشاهده شود.

مبحث دیگر این بود که در بعضی شهرها با اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی قنوات دوباره راه افتاده‌اند و علت آن هم بالاآمدن سطح سفره‌های زیرزمینی بوده است.

از جالب‌ترین موضوعات که شاید در نگاه اول کسی به آن توجه نکند را آقای عزیزی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد. آن‌هم این بود که با اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌ها در یکی از شهرستان‌های استان یزد، هجوم برخی وحوش به شهرها و روستاها اتفاق افتاده و این زنگ‌خطری است که باید در مورد خاموشی چاه‌ها به آن توجه کرد و با دوره‌ای کردن خاموشی‌ها، جلوی هجوم حیوانات به محل سکونت مردم را گرفت.

در سال‌های اخیر مبحث استفاده صنایع از آب مطرح شده و عده‌ای خواسته یا ناخواسته، بی‌آبی و کم‌آبی را ناشی از مصرف آب در صنعت به ویژه در اردکان می‌دانند. آمار مستندی که آقای جوادیان‌زاده رئیس آب منطقه‌ای استان عنوان کرد؛ برایم بسیار جلب‌توجه کرد: از حدود ۹۰ هزار مترمکعب آبی که سالیانه در اردکان مصرف می‌شود؛ ۸۱ هزار مترمکعب در کشاورزی و فقط ۱۰ هزار مترمکعب در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد!

«شورای حفاظت منابع آب» صحیح است؛ نه «حفاظت از...»