سوال فلسفه پیش دانشگاهی  /  

نام ونام خانوادگی :                                                                                                                                                 زمان : 75 دقیقه

ردیف

دل آرام گیرد ز یاد خدا

بارم

1

گزینه صحیح را انتخاب کنید.

      الف: مقصود فلاسفه از فطرت اول همان مسائل روزمره زندگی است.

      ب: اسکندریه نقش بزرگی در انتقال فرهنگ یونان به عالم اسلام داشت.

      ج: مواد ثلاث از ابداعات حکمای اشراقی می باشد.

    

3

2

اصطلاحات فلسفی زیر را مختصرا شرح دهید.

    الف:  مدینه فاضله                  ب: اهل حدیث             ج:  انوار قاهره

3

3

جای خالی را کامل کنید.

    الف: قانون ازآثار  ............................می باشد.

     ب: سهروردی کسانی که هم در صور برهانی و هم در اشراق به کمال رسیده اند را ..............................................می نامد.

     ج:  به عقدیده فارابی  ریاست مدینه فاضله با......................................می باشد.

     د:: موضوع سفر " من الخلق الی الحق " عرفا .................................می باشد.

     هـ: موضوع کتاب فصوص الحکم فارابی ......................................می باشد.

     و: به نظر سهروردی جایگاه حقیقت ..........................................می باشد.

    

3

4

معلوم بالذات  را تعریف کرده مثالی بزنید.

 

 

1

5

با یک دلیل مغایرت ذهنی وجود و ماهیت را اثبات کنید.

 

 

2

6

حرکت جوهری ملاصدرا را شرح دهید.

 

 

2

7

با یک دلیل نظریه تعاقب پدیده های هیوم را از دیدگاه علامه طباطبایی نقد نمایید

 

 

2

8

قاعده امکان  اشرف را شرح دهید.

 

 

 

 

2

9

مضمون رساله های عرفانی ابن سینا را بنویسید.

 

 

 

2

جمع بارم

20

 

باسمه تعالی

مدیریت آموزش وپرورش شهرستان اردکان

ساعت : 8 صبح

مدت : 75 دقیقه

دوره پیش دانشگاهی : 15 نمره

تاریخ امتحان :  

سوالات امتحان درس: فلسفه

رشته : ادبیات و علوم انسانی

تعداد سوال :10

تعداد صفحات : 1 صفحه

 

ردیف

سوال

بارم

1

صحیح یا غلط بودن جملات زیر را مشخص کنید.

    الف: منظور از مابعد الطبیعه مرتبه ای از عالم هستی است که ورای طبیعت قرار دارد.

     ب: در حقیقت خاستگاه فلسفه اسلامی در بطن و متن اسلام نهفته است.

     ج: بحث مواد ثلاث از ابداعات حکمای مشاء می باشد.

     د: ابن سینا برهان خود را در اثبات خدا بهترین برهان نامیده است.

 

2

2

با یک دلیل مغایرت وجود با ماهیت را اثبات کنید.

 

1.5

3

اصل سنخیت علت و معلول را بیان کرده و بنویسید علت تقدم وجوبی بر معلول دارد یا وجودی

1.5

4

از فلاسفه زیر هرکدام یک اثر مهم فلسفی را نام ببرید

  الف:   ابن سینا                                          ب: فارابی

   ج: شیخ اشراق                                          د: علامه طباطبایی

 

 

2

5

موارد ذیل را ازدیدگاه فارابی بنویسید.

   الف: تعریف سیاست

   ب:  سعادت

    ج: نام کتابی در باب اخلاق

    د: فارابی مدینه فاضله را به چه چیزی تشبیه کرده است.

 

 

2

6

از دیدگاه ابن سینا ، علت انس انسان با طبیعت در چه چیز می باشد و تاثیر او را در فلسفه اسلامی وفلسفه غرب به اختصار بنویسید.

 

2

7

قاعده امکان اشرف سهروردی را با ذکر مثالی شرح دهید.

 

1

8

علم حصولی و حضوری را تعریف کرده و بنویسید که معلوم بالذات و بالعرض هرکدام به کدام علم تعیق دارند.

 

1

9

نظریه تشکیک وجود ملاصدرا را مختصرا بنویسید.

 

1

10

با یک دلیل نظریه هیوم در باب علیت را از دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی  رد نمائید.

 

1

جمع بارم

15

 

معلمان فردا

مدیریت آموزش وپرورش شهرستان اردکان

گروه فلسفه و منطق

 

 

 

معلمان فردا

 

معلم چگونه مي تواند تهديدها

 را به فرصت تبديل کند؟

- فرصت استراحت و تخليه ي هيجاني را براي دانش آموزان فراهم کند.

- به تفاوت هاي فردي آنها توجه داشته باشد.

- با تقويت رفتارهاي مثبت آنها باعث کاهش رفتارهاي نامطلوب شود.

- کلاس درس را به کلاس زندگي تبديل نمايد.

- در کلاس درس از نمونه هاي زنده ي زندگي استفاده نمايد و به تحليل آنها بپردازد.

- زمينه هايي را ايجاد نمايد تا دانش آموزان به راحتي بتوانند به بيان احساسات خود بپردازند.

- سعي نمايد در تدريس موضوع درسي، همه بچه ها را درگير نمايد.

- در برابر عکس العمل هاي هيجاني بچه ها به تفکر بنشيند.

- محيط کلاس درس را زنده و شاداب نمايد.

- زمينه ي پرورش مهارت تفکر را به خوبي در کلاس درس مهيا نمايد.

- کلاس درس را يک وجود سيال و نو شنوده ببيند و هر لحظه براي ايجاد تحول جديد در کلاس درس آماده باشد.

- در برابر سؤالات غير عادي بچه ها موضوع گيري جدي نکند.

- با بچه به روشني و صراحت، ارتباط برقرار نمايد.

- فردي قابل انعطاف و جامع و عميق باشد.

- از انرژي همه بچه هاي کلاس براي حل مسائل درسي در تفهيم کلاس استفاده نمايد.

- با روش تدريس موثر خود روح خودانگيزي و جستجوگري را در دانش آموزان تقويت کند.

- به جاي حس رقابت، حس همکاري را در آنها پرورش دهد.

- از قبل آماده ي مشاهده ي اختلالات رفتاري و احياناً ناسازگاري بچه ها باشد.

- با تقويت سعه ي صدر و بردباري در خود بتواند با ناسازگاري بچه ها روبرو شود و در حل آنها بکوشد.

- واحد کار جهت فعاليت هاي بيروني بدهد.

- لحظات ويژه اي را براي بررسي وضعيت روحي، رواني و آموزشي دانش آموزان قرار دهد.

- کلاس را براي بچه ها بداند نه براي خود

- خود را همراه دانش آموزان بداند و عضو تيم آنها نه عضو تيم مقابل

- فاصله اي بين خود و آنها نبيند

- به همدلي خوب با آنها بپردازد

- خود را هر لحظه آماده يادگيري بداند

- نظر دانش آموزان برايش بسيار جالب باشد

- اصولاً بدنبال نظريه هاي نو بگردد

- با خوشحالي بچه ها، خوشحال و با نگراني آنها نگران شود

- تنها روي جواب خود اصرار نورزد

- فرصت تفکر و انديشيدن را از دانش آموزان نگيرد

- براي جواب هاي نو ارزش قائل شود

- بچه هاي خلاق برايش جالب و قابل احترام باشند

- با روش تدريس خود زمينه هاي پرورش تفکر و خلاقيت در کلاس را فراهم نمايد

- در هنگام تدريس در موضوع درس، بچه ها را در موقعيت هيجان کنترل شده قرار دهد

- در هنگام تدريس علاوه بر بعد شناختي دانش آموزان، بعد عاطفي و رواني حرکتي آنها را حتي المقدور درگير نمايد.

- در موضوع تدريس به عقايد بچه ها احترام بگذارد.

- از عقايد آنها در ادامه ي تدريس استفاده نمايد.

- همه ي دانش آموزان را دوست بدارد حتي دانش آموزان ضعيف يا ناسازگار را

- روش طبقه بندي، دسته بندي اطلاعات را با دانش آموزان تمرين کند.

- اگر نظم کلاس درس بر هم مي خورد دنبال تقويت کننده ي آن بگردد و آن را حذف کند.

نتایج آزمون مرحله اول مراکز پیش دانشگاهی

نتایج مرحله اول آزمون علمی مراکز پیش دانشگاهی

29 مهرماه 1392

 



نام آموزشگاه

درصد

شاهد

63.5

فاطمیون عقدا

37.5

شرف

36.5

خادم زاده

31.9

17 شهریور

23.9

ام البنین

12.8

شهید انصاری

12.6

میانگین شهرستان

28.8

میانگین استان

27.5

رتبه کل علوم انسانی اردکان در استان

4

 گروه فلسفه  اردکان مراتب تقدیر و تشکر خود را از همه دانش آموزان عزیز ، اولیاء مدارس و همکاران گرامی ابراز می  دارد.

عرض تسلیت

از طرف گروه فلسفه شهرستان اردکان ، درگذشت پدر سرکار خانم افخمی ، دبیرمحترم فلسفه را تسلیت گفته ، برای آن مرحوم غفران الهی و برای خانواده آن عزیز سفرکرده ، صبری جمیل آرزو مندیم.




جهت دریافت کتب درسی پیش دانشگاهی   اینجا


و 


سال سوم متوسطه اینجا را کلیک نمائید.


.



اعلام نتایج دیپلم 1392


اهداء جوایز

سومین دوره المپیاد فلسفه  ومنطق

 

اهداء هدایای نفرات اول ودوم شهرستان  در دبیرستان فاطمیونه عقدا

 

اهداء جوایز المپیاد

اهداء جایزه به نفرسوم پایه سوم ، خانم سمیرا نامداری  ، دبیرستان خادم زاده

با حضور ریاست محترم اداره و آقای شاکر معاونت آموزشی

 

سه شنبه ۳/۲/۱۳۹۲

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای معارف پیش  دانشگاهی

 

درس اول، دوم و سوم


درس چهارم، پنجم و ششم


دروس هفتم، هشتم و نهم

نتایج مرحله شهرستانی  سومین دوره المپیاد فلسفه  و منطق شهرستان اردکان

 

اعلام نتایج  در ادامه مطلب .....

 

 

 

 

 

ادامه نوشته

نتایج مرحله دوم المپیاد

ضمن تقدیر وتشکر از حضور همه دانش آموزان عزیز و حسن همراهی مجموعه مدیریت آموزش و پرورش اردکان

 

برای مشاهد نتایج کامل مرحله شهرستانی ،  اینجا   را کلیک نمایید.

 

 

به امید سربلندی همه زحمت کشان عرصه تعلیم و تربیت

 

.

پاسخ نامه مرحله دوم المپیاد

 

 

ادامه مطلب ...........

 

 

ادامه نوشته

سوالات مرحله دوم المپیاد

 

سوالات مرحله دوم المپیاد فلسفه  ومنطق شهرستان اردکان

 

همرا با پاسخ

 

ادامه مطلب

 

 

 

 

 

ادامه نوشته

مرحله دوم المپیاد فلسفه و منطق

.

 

 

مرحله دوم المپیاد فلسفه و منطق

 

پنجشنبه ۲۲ فروردین ماه

 

ساعت نه صبح

پژوهشسرای جوان

 

 

.

 

نمونه سوال

امتحان دین و زندگی 2 پایانی نوبت اول دیبرستان شاهد دی ماه 90

امتحان دین و زندگی 3 داخلی پایانی نوبت اول دبیرستان شاهد دی ماه 90

امتحان فلسفه و منطق نوبت اول دی ماه 90دبیرستان 12بهمن

امتحان دین و زندگی 1دی ماه 90دبیرستان شاهد

امتحان دین وزندگی 2 پایانی نوبت اول دی ماه 90هنرستان

امتحان فلسفه پیش دانشگاهی پایانی نوبت اول دی ماه 90

امتحان دین و زندگی (معارف) پیش دانشگاهی پایانی نوبت اول دی ماه 90