اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

مسجد ، سنگر است .

.

31 تیرماه


 هرسال را به این دلیل (    اینجا  ) روز جهانی " مسجد" نامیده اند. روزی مبارک که بی شک می تواند ، یادآور اهمیت نقش مسجد در دین مبین اسلام باشد."" مسجد "" از شریف ترین آن که مسجدالحرام است گرفته تا تا پرقداست ترین آن که مسجد النبی (ص) است ، همه و همه از مهمترین اماکنی هستند که حضوردرآنان باید به تزکیه شخص کمک کرده و آثار فردی و اجتماعی فراوانی را از خود بر جای گذارد.


در اهمیت نقش   محوری "" مسجد "" در دین مبین اسلام ، همین بس که از مسجد الاقصی گرفته تا مسجد الحرام ، "" مسجد "" قبله گاه بیش از یک میلیارد نفر است . کسانی که هر روز در پنج گانه ای سر بندگی بر آستان حضرت اله می سایند و به این بندگی افتخار می کنند.


امانباید جدا از قداست و اعتباری که مسجد در عالم اسلام دارد ، از این مهم غافل شد ، که همگان وظیفه داریم ، به هر نحو ممکن ، شأنیت آنرا حفظ نمایبیم  و دراین راستا، یادآوری چند نکته شاید خالی از لطف نباشد.


1- ضمن احترام وافر به قاطبه شریف ائمه جماعات که بی شک محور جذابیت دینی در هر مسجدی بوده و خالصانه در آبادانی مساجد ، از هیچ کوشش فرو گذاری نمی کنند  ، نباید فراموش کنیم که این روزها ، ذائقه و سلیقه جوانان نسبت به آموزه های دینی تغییر یافته است و هم سنگ با این تغییر نسل ها ، روحانیون عزیز نیز باید ، ردای سنت را به کسوت مدرنیته ( صدالبته با حفظ اصول و مبانی ) مبدل کرده و به "" لسان قوم "" با جوانان سخن بگویند. 


2-استفاده از کارآمدترین ابزارها ، اعم از  مجازی و حقیقی ، در جذب همگان مخصوصا جوانان،نقش  غیر قابل انکاری دارد که بی شک ائمه جماعات از این مهم غافل نیستند.


3- مسجد برای حضور مسلمانان است ، پس یادمان نرود که مسلمان می تواند اصول گرا یا اصلاح طلب باشد ، مصادره برخی مساجد توسط برخی طیف های سیاسی و زدگی مردم از اجرای برنامه های کانالیزه شده به گمانم کم کم باعث کمی حضور مردم در برخی مساجد می شود. ماوظیفه داریم ، مردم را به دین مبین اسلام دعوت کنیم نه اینکه جریان خاصی را مبلغ باشیم. 


4-  مسجد را نباید تنها در اقامه نماز محدود کرد ، مساجد ، همچون دهه شصت هنوز هم می توانند  محور تمام فعالیت های یک محله باشد. هنوز یادمان نرفته که روزگاری "" مسجد "" در یک محله محور بود. قطب بود و همه چیز به مسجد ختم می شد. از شورای محل که واقعا در آن بحبوحه جنگ و تحریم ملجأ تامین اقلام و مایحتاج مردم بود گرفته تا برگزاری اردوهای جهادی ، همه و همه به مسجد ختم می شد. اکنون هم می توان در کنار عبادت های 17 گانه روز ، مسجد را به امن ترین محل برای مراجعات اهل محل تبدیل کرد. 


آرامش ..... مسجد حاج محمد حسین اردکان 


5- در زیباسازی مساجد و خلق جذابیت ، از نقش "" هنر "" نمی توان غافل بود. این روزها ، طبع مردم مخصوصا جوانان به هنر گرایش زیادی پیدا کرده است. مفهوم هنر در اینجا یک مفهوم عام است. از تربیت خطیب هنرمند در ارائه کلام برای مستمعین گرفته تا برگزاری کلاس های  فرهنگی هنری در کنار مساجد. وصدالبته در زیباسازی فضای مساجد ، نمی توان منکر نقش هنر بود.


6- متاسفانه در شهر ما به رسم و سنتی دیرین ، درب مساجد اکثر اوقات برای اقامه نمازهای اول وقت باز است و حتی مساجد کنار راه و جاده برای مسافرینی که به دلایلی فضیلت نماز اول وقت را از دست داده اند ، بسته است. شایسته است متولیان امر برای این مهم نیز چاره اندیشی کنند. 


7 - حفظ حرمت مسجد برهمه حاضرین هم واجب عقلی است و هم شرعی ، پس بکوشیم لحظاتی که در مسجد هستیم ، فارغ از امور دنیوی و یا خدای ناکرده اشتغال به برخی گناهان نظیر دروغ و غیبت باشیم.  به موقع حضور یابیم ، در نظافت مسجد کوشا باشیم  و فرزندانمان را از کودکی به حضور دراین اماکن تشویق کنیم .


.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد