X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 5 تیر‌ماه سال 1396

محکم یا متشابه؟

.

در علوم قرآنی آیات قرآنی ، آیات قرآن را به دو دسته محکم و متشابه تقسیم نموده اند ( برای آشنایی بیشتر به ادامه مطلب مراجعه شود)




دراینکه کلام ولی فقیه ، فصل الخطاب جامعه "" مردم سالار دینی ""  است  ، مهمی است که هیچ شکی درآن نیست ، اما دراینکه فهم و درک مخاطب کلام و حکم ولی فقیه ، هم سطح کلام ایشان باشد، امری است که محل شک فراوان است.


امروز در خطبه های نماز عید سعید فطر ، به گمانم مقام معظم رهبری دربیانی لطیف ، مشتابهی از سخنان خود را در قالب محکمی بیان  کردند تا درس عبرتی باشدبرای کج فهمانی که حتی سخنان رهبرشان را به نفع منافع خود تحریف می کنند و استاد مصادره به مطلوب هستند.


"" آتش به اختیار "" که چند روز قبل رهبر معظم انقلاب ازآن استفاده کردند ، متشابهی بود ( البته برای برخی  ، وگرنه کلام ایشان ازهمان اول هم محکم بود) که امروز وبا عرض حاشیه ای برآن کلام ؛ به محکمی تبدیل شد که راه را بر هر سوء استفاده کننده ای خواهد بست .


بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درخطبه های نماز عید فطر :


- آتش به اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است.
 
- آتش به اختیار به معنی کار بی قانونی و فحاشی نیست.

- آتش به اختیار به معنی بی نظمی و مدیون کردن جریان مومن و انقلابی نیست.


 

مگر می شود رهبر جامعه اسلامی را تصورکرد که امر به بی نظمی ، بی قانونی و یا خدای ناکرده فحاشی دهد؟ آنهم بی قید و حد و مرز .... هرگز  هرگز  .... کسی که زعامت جامعه اسلامی را بر عهده دارد ، بی شک خود بیش از دیگران ، آمر و عامل قانون ، وحدت و حرمت خواهد بود که هست. 


مخاطب امروز مقام معظم رهبری بی شک ، مدعیان ولایتی بود که این چند روزه در پوست خود نمی گنجیدند و سراپا شور و شعف بودند ، آنهم بخاطر کج فهمیشان از م حکمی که هرگز متشابه نبود اما درک آنان و به قولی "" بصیرتشان"" جز  "" خود سری "" چیزی را برداشت نمی کرد.

د ر کشوری که همه مسئولان آن مخصوصا مقام معظم رهبری به کرات همه را به وحدت و همدلی دعوت کرده اند ،دور از انصاف است که بخواهیم ، جو زدگی ها و یا ابراز عقده های شخصی و ... خو د را به پای "" آتش به اختیار "" رهبری  گذاریم .


اکنون مهمترین سوال از برادران  همیشه دلواپس  این است ،  شما برای کار فرهنگی  خود جوش و تمییز که مد نظر رهبر معظم انقلاب است چه برنامه ای دارید ؟؟ و یا نکند معظم له دوباره باید محکم  "" خودجوش "" و "" تمیز "" را بسان متشابهی  شرح غرض نماید؟


امید که همه در راستای حفظ وحدت میهن اسلامی مان ، بیش از پیش کوشا بوده و این نظلام را به نحو احسن حفظ نمائیم. انشا الله





.

 

 

محکم: راغـب اصـفـهـانى گوید: ((حکم , اصله : منع منعا لاصلاح )) حکم در اصل به معناى منع نمودن و جـلـوگـیرى به کار رفته است البته جلوگیرى از افساد به جهت اصلاح خواهد بود, لذا هر سخن و گـفـتـارى کـه رسـا و شـبهه ناپذیر باشد و مورد کج فهمى قرارنگیرد, به چنان گفتار ـ و حتى کردارى ـ محکم گویند, یعنى مستحکم و خلل ناپذیر.
متشابه :بخشى از آیات قرآن متشابه مى باشد که مایه شبهه و گاه دست آویزى براى فتنه جویان گردیده است
در تعریف متشابه ـ بهتر گفته است: ((و الـمـتشابه من القرآن ما اشکل تفسیره لمشابهته بغیره )), متشابهات قرآن آن باشدکه تفسیر آن مشکل آید, زیرا نمود آن چه هست را ندارد و به چیز دیگر شباهت دارد.
لذا در مورد قرآن , آن چیز دیـگـر جـز ضلالت و گم راهى نباشد ((فماذا بعد الحق الاالضلال ) پس کلام حق (قرآن کریم ) هرگاه نمودى جز حق داشته باشد و به باطل همى ماند, آن را متشابه گویند.
طـبق این تعریف , تشابه ـ در آیات متشابهه ـ تشابه حق و باطل است که سخن حق گونه خداوند, باطل گونه جلوه گر شود.
ازایـن رو, تـشـابه علاوه برآن که بر چهره لفظ یا عمل , پرده اى از ابهام مى افکند,موجب شبهه نیز مى باشد بدین ترتیب هر متشابهى هم به تفسیر نیاز دارد که رفع ابهام کند و هم به تاویل نیاز دارد تا دفع شبهه کند لذا تاویل نوعى تفسیر است که علاوه بر رفع ابهام , دفع شبهه نیز مى کند بنابراین مورد تاویل نسبت به تفسیر, اخص مطلق است هر کجا تاویل باشد, تفسیر نیز هست تفسیر در مورد مـبهمات است که در محکم و متشابه هر دو وجود دارد و تاویل صرفا در متشابه است که هم ابهام وهم تشابه دارد.
( باستفاده از کتاب التمهید آیت الله معرفت) 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
 X 
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد