اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

روزی در غربت


از سوی سازمان یونسکو، سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال را روز جهانی فلسفه نامیده اند. روزی که بی شک در پاسداشت قداست تعقل می تواند جایگاه قابل عرضه ای را ایفا کند. 


  فلسفه را چه در معنای عام آن که همان" تبیین عقلانی امور "  باشد جستجو کنیم و چه در معنای خاص که  " علم به احوال موجودات از آن جهت که وجود دارند " ، در هر معنا و مرادی که باشد  ، بی شک با ارزش ترین دانش بشری است زیرا تنها در این دانش است که "" گوهر "" وجودی آدمی و ملاک برتری او بر سایر مخلوقات که همان تفکر باشد ، به بوته ارزیابی گذاشته می شود. 


آنچه مهم است ، فاصله زیاد احوالات جامعه  تعقل گرا با جوامع احساس گرا ، تعصب گرا و جهل و یا تجاهل گراست. به قول زعیم فلاسفه جهان ، سقراط حکیم ، هیچ فضیلتی برتر از دانش نیست. 


انتظار می رود تلاش برای ساختن جامعه ای برمدار تعقل گرایی و خردورزی ، از آمال پر شرف انسان عصر مدرنیته باشد اما شوربختانه ، رفتارهایی که این روزها در جوامع بشری هم انجامش زیاد و هم مشتریانش زیادتر ، مشاهده می شود ، به خوبی واضح این مهم است که هنوز فاصله عمیقی تا نهادیه شدن ، خرد در جوامع انسانی داریم. 


کاش در گرامیداشت چنین روزپر شرفی  در کشورمان ، به فراخور حال مخاطبین ، بخش هایی از فلسفه که بی شک می تواند ، راهگشای آدمی در ساختن جامعه ای آباد بر مدار تفکر باشد ، به عموم عرضه می شد.


درد ما نبود دانش نیست ، این روزها درد بشر دوری از "" نطقی "" است که در تعریف انسان آن را ذاتی جداناپذیر انگاشته اند. نطقی که همان تفکر و تعقل است و بی شک بدون تعلیم فلسفه ، نمی توان انتظار برداشت محصولی از ذهن دور از فلسفه آدمیان داشت. 



نظرات 2 + ارسال نظر
یه مرد خیکی! دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 18:29

سلام
چه زیبا فلسفه رو با منطق آمیخته اید!
البته اینهایی که میگم برای خوانندگان تارنما هست نه حضرتعالی
همیشه فلسفه و منطق با هم نام برده شده اون هم به اشتباه
فلسفه هیچ گاه ذاتا اندیشه مدار و تعقل گرا نیست
عرض کردم ذاتا نه ظاهرا
اون چه که شما از گوهر بشری و برتری اندیشیدن نام بردید علم منطق است نه فلسفه... فلسفه مثل چراغی است که از سوخت منطق استفاده میکنه
هر سوختی به چراغ میسوزه و ماهیتش عوض نمیشه ولی هیچ چراغی بی سوخت روشن نمیشه
البته منتظر شنیدن هیچ پاسخی نیستم چون به هر حال فلسفه بر اصل توجیه هم استواره
پیشتر هم عرض کردم که فلسفه مال زمانی بود که دست انسان از تصرف اثبات عینی و علمی چیزها عاجز بود و به ناچار با کلام و منطق کلامی چیزها رو اثبات میکرد. گرچه الان هم علم بشر بسیار ناقص است..
کار به پس از اسلام ندارم اما در تاریخ کهن سرزمنیهایی که مردمی ادنیشه مدار و منطقی نبوده اند به فلسفه روی آوردند.
مثال بارز اون ایران و یونان یا روم
ایرانیان کهن هیچ فیلسوفی ندارند و در عوض مبتکر و عاقل و اروپای قدیم مهد فیلسوفانی که همه میشناسند
حال شما ببینید در جامعه ای که اندیشیدن و علم و دانش رواج داشته انسانیت بیشتر بوده یا جامعه ای که فلاسفه داشته...
پس اشتباه نکنیم و فلسفه را به زور همزاد و همخانه منطق و خرد و اندیشه نکنیم

ارش کوشکنویی پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 10:41 http://ghoghnoosekavir8.blogfa.com/‏

درود بر جان های ازاد
این مرد خیکی چه اسم با مسمایی دارد به همین لحاظ باید هم انتظار این پاسخ درام ترازیک از ایشان داشته باشیم. اگر می بینید خاورمیانه به این روز و حشتناک افتاده به خاطر عقیم بودن فلسفه در منطقه است. شاید این مرد خیکی یکی از سمپات های ابن تیمیه و عبدالوهاب و شاگردانش باشد که عقل و خرد درتفکر انها وجود ندارد.یا اینکه اساتید ایشان خرد گریز بوده باشند که کم نیستد بخصوص در حوزه های علمیه. یادمان باشد یک عده ای در همین حوزه های علمیه لیوان فرزند امام خمینی( اقا مصطفی) را اب می کشیدند به خاطر تدریس فلسفه پدرش؟؟؟؟!!!! درخشان ترین قرون تمدن ایران مربوط است به قرون سوم تا ششم که فلسفه در ان رونق زیاد و ایران پیشرفت همه جانبه ای داشت. اروپا بعد از احیای فلسفه و قداست بخشیدن به خرد بود که اروپا شد. اصلن اگر جامعه ای اهل فلسفه و خرد نباشد ان جامعه دارای تمدن نمی باشد هیچ وقت شنیده ای بگویند تمدن چین؟؟!!!چرا که در انجا تفلسفی وجود نداشته است.......ایران کنونی نیز هنوز نمی تواند پیشرفت همه جانبه داشته باشد چرا که بعد از ملاصدرا فیلسوفی وجود نداشته و این اقایانی که انگ فیلسوف بهشان می زنند نشخوار کنندگان فیلسوفان غربی می باشند. پس قداست بخشیدن به عقلانیت و خرد است که یک کشوری را به ارمان های انسانیش می رساند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد