اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

روز ازدواج

 در تقویم رسمی کشور ، روز سراسر یمن و برکت سال روز  ازدواج آسمانی  دو برگزیده پاک الهی ، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)  را به خوبی "" روز ازدواج ""نامیده اند. 


سالهاست که از مهمترین دغدغه های مسئولین کشور خاصه مقام معظم رهبری ، ازدواج آسان و سهل جوانان است. مهمی که اگر تحقق یابد بسیاری از مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و امنیتی کشور کاهش خواهد یافت. اما در را ه تحقق این مهم ذکر چند نکته خالی از لطف نیست :


1- دختران و پسران  این روزها در فضاهای رسمی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه ها کمتر با سبک و الگوی زندگی اسلامی ، ایرانی  آشنا می شوند. در تدوین کتب درسی و تهیه محتوای آن کمتر خبری از آموزش به روز سبک زندگی می توان یافت . 

کتب درسی مملو شده است از افاضاتی که بعضا هیچ تاثیری در زندگی آینده فرد نخواهد داشت. جای خالی آموزش اخلاق ، سنن ، آداب و سبک زندگی در کتب مدارس به خوبی احساس می شود . 


2- جامعه ما دوره گذار خود از سنتی به صنعتی را چندان جالب نگذرانده است ، سنت های خوبی که در میان چرخ صنعت له شده و کمتر نشانی از آن باقی است. پس لرزه های صنعتی شدن و مدرنیته ، گاهی تا مغز استخوان جوانان  را در امر سهل ازدواج سوزانده است. 

هزینه های گزافی که  این روزها ناخواسته بر خانواده ها در امر ازدواج تحمیل می شود ، شاید یکی از دلایل کم رغبتی جوانان با امر مقدس ازدواج باشد.


3- توسعه فضاهای مجازی  در نوع خود آفتی است برای ارتباط بیشتر قبل از ازدواج جوانان با هم . این ارتباط ها شاید نوعی سیری کاذب و زدگی از جنس مخالف را نیز در پی داشته باشد. لزوم آگاهی بخشی و ارائه مشاوره های کارساز به نوجوانان و جوانان دراین زمینه حیاتی است.


4- در زمینه روان شناختی و مشاوره هنوز در کشورعلیرغم تلاش های فراوان ، احساس می شود کار زیاد و در خوری انجام نشده است و  مشاوران محترمی که از توانایی لازم برخوردار هستند ، نتوانسته اند آنگونه که شایسته و بایسته است ، هنر خود را در زمینه مشاوره های قبل ، حین و بعد از ازدواج به کار گیرند. 


درکشور ما هنوز به  مبحث مشاوره به چشم امری نه چندان لازم  نگریسته می شود و بسیاری  از زوج های جوان مخصوصا آقایان از پذیرش حضور در جلسات مشاوره  شانه خالی می کنند.  امری که می تواند به راحتی از بروز بسیاری از مشکلات بعد از ازدواج جلوگیری نماید. 


5- انتظار می رود که  مسئولین مهم شهری و کشوری ، در راستای گرامیداشت این روز اقدام موثر و به جایی را انجام دهند.  شهرداری ها و سایر ادارات شهری به گمانم می توانند در این روز  با رائه تخفیف های  مناسب ، زوج های جوان را به تشکیل هرچه زودتر خانواده ترغیب نمایند.



---

نظرات 1 + ارسال نظر
ع سه‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 18:59

بااین مشکلات وچشم وهم چشمی وجوانان مجرد دراینده سن ازدواج بازهم افزایش خواهدیافت . تادیرنشده چاره ای باید اندیشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد