اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

توقف وقف

مدتها پیش مطلبی  تحت همین عنوان از حقیر منتشر شد اما به گمانم حال و روز این ایام   موقوفات مخصوصا بحث تعیین اجاره  و ... مرا به نوشتن  متنی جدید وا داشت. امید می رود که بزرگان شهر وکشور در مسیری گام نهند که اهداف متعالی  "" وقف "" به ثمر نشیند. 


وقف ، سنت حسنه ای است که بی شک ب  هم باید گسترش یافته و هم از آن به خوبی  حراست شود. اینکه شخصی با رضایت کامل ، بخشی از مال خود را  در راهی عام المنفعه  وقف می نماید ، بی شک ، نشان از انسان دوستی و نوع دوستی انسانهای فرهیخته داردو در جای خود مقامی بس بزرگ .

اما این روزها آنگونه که از ظواهر امر مشهود است ، ادارات محترمه اوقاف و امور خیریه بیشتر جنبه  مادی و تجاری موقوفات را مد نظر قرار داده اند تا نظر واقف . اینکه شخصی مالی را وقف کند و سهم الوقف آنرا به عنوان مثال ، خرید گلاب بر ای ریختن بر سر و صورت عزاداران حسینی معین کند ، بی شک حضور اداره ای نظیر اوقاف و اخذ اجاره های آن چنانی که با هیچ درصد تورمی در کشور نیز قابل توجیه نیست به گمانم از ارزشهای  معنوی این موقوفات  خواهد کاست. 


به عنوان نمونه  زمینی در یکی از نقاط شهر سراغ دارم که  سالهاست  وقف سه شب عزاداری و روضه خوانی امام حسین (ع) می باشد ، اما روند تعیین اجاره آن از سوی کارشناسان اداره اوقاف که معمولا باب میل آن اداره هم تعیین اجاره می نمایند ، نشان می دهد که نظر واقف چندان مهم نیست . اجاره 43000 تومانی سه سال پیش در رشدی  423   درصدی طبق نظر کارشناس محترم اوقاف به 182000 تومان تبدیل شد ه است !!!!!!!!!!!!!! و اگر هم مستاجر خود بخواهد وقف را ادا نماید و شخصا روضه خوانی کند با مخالفت روبرو شده و یا اگر کارشناسی غیر از کارشناسان اوقاف برای تعیین اجاره موقوفه فرا بخواند و مبلغ با مبلغ اوقاف هم خوانی نداشته باشد ، بی شک تنها یک هزینه کارشناسی از جیبش بیرون رفته بی آنکه اداره اوقاف کارشناسی کمتر را بپذیرد. 

مضاف براینکه آنگونه که به گوش می رسد درصدی از این  اجاره ها ، حتما باید به حساب اداره اوقاف واریز گردد  و تا اینگونه باشد ، شک نداشته باشیم که  ادارات محترم اوقاف ، اجاره های بیشتری را لحاظ خواهند کرد. 

همه اینها یعنی نگریستن صرفا مادی و مالی به موقوفات !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


اکنون آنچه باید در دراز مدت به آن اندیشید ، خروج سنت حسنه وقف از یک عمل خداپسندانه بدون هیچ چشم داشت مادی و مالی به  نوعی تجارت  وکسب درآمد  که به گمانم جز دلسردی واقفان محترم امری را به دنبال نخواهد داشت . 


امید می رود به این مهم  با عنایت بیشتری نگریسته و موجبات تمایل بیشتر مستاجرین موقوفات فراهم گردد. 


نظرات 2 + ارسال نظر
علیرضا پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:14

جناب اقای عابدی سلام
182000 تومان برای سه شب روزه خوانی که چیزی نیست. شما برای 2 تا ملا باید حداقل 60000 تومان و برای هزینه برق و آب و قند و چای و چای بریز مسجد هم حداقل 30000 تومان پرداخت کنی (به ازای هر شب) در نتیجه سه شب آن میشود 240000 تومان.
به نظر من اجاره هایی که کارشناسان وقف برای یک سال تعیین میکنند بسیار ناچیز است.

اینم حرفیه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ارش پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 15:43 http://ghoghnoosekavir8.blogfa.com/

درودبراستادگرام

چند روز پیش اهالی محترم شریف اباد در اعتراض به فروش قبر ؟؟!!!در اطراف امام زاده سیدهاشم اداره اوقاف بخصوص سرپرست رو حانی ان مورد شماتت بسیاری از اهالی این منطقه قرار گرفت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد