اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی
اردکان من

اردکان من

آرمان شهری بر مدار ایمان ، اخلاق و خرد ورزی

میراثی از جنس دل نه گل

این روزها که کش و قوس های  مدافعان حریم میراث فرهنگی در خصوص ساخت و توسعه میدان و حسینیه کوشکنو به قدری بالا گرفته است که دوست خوبمان آقای میرجانی با دلی پرخون و رنجنامه ای مفصل ، انصراف خود را از حضور در خط مقدم حفظ میراث اعلام داشته اند و همچنین جوابیه هایی که منسوب به هیئت امنای این هیئت معظم است جسته و گریخته در فضای مجازی دست به دست می شود ، لازم دیدم تا چند کلمه ای نظرم را در اینجا بیان کنم. هرچند در حوزه میراث فرهنگی هیچ تخصصی ندارم اما به گمانم شاید این نوشتار ، تکه مغفول و گم شده این پازل در "" اردکان من  "" باشد. 


میراث چیست ؟ 


آیا میراث یک شهر را باید  تنها به  چند اتاق و ایوان و هشتی و چهار دیواری و .... منحصر است . آیا صرف میلیاردها تومان بودجه بیت المال تنها برای نگه داری یک بنای متعلق به قرن کذا و کذا ، رسالت ما در خصوص حفظ میراث را به انجام رسانیده است؟ 


آیا با گل اندودکردن پشت بامی و یا سنگ فرش نمودن  کوچه و معبری  ، وظیفه خطیر ما در خصوص حفظ میراث به انجام رسیده است و حافظان میراث باید بقیه روز را به آسودگی بخوابند که "" میراث  زنده است""


به گمانم آنچه دراین سالها کمتر و یا بهتر بگویم اصلا به آن پرداخته نشده است ، جنبه معنوی میراث است. در کدام پژوهش سازمان یافته دراین شهر پر آشوب "" اردکان "" ،  کسی کوشیده است تا میراث معنوی شهر را ترسیم کرده و راهکاری برای حفظ آن رائه نماید.


میراث اردکان  تنها به چند ساختمان بازمانده از آل فلان و بهمان ، خلاصه نمی شود  که اگر به هر دلیلی تخریب شود ، فریاد و ضجه  وااسلاما و وا اسفای میراث دوستان سربر آسمان ساید. 


میراث اردکان را باید در آموزه های دینی ، اخلاق و ادب مردمان پاک دستش ، هنجارهای برخاسته از ارزشهای اصیل ایرانی ، اسلامی ، پوشش فاخر مردمانش ، گویش محلی بکر و دست نخورده اش ، هنرهای دستی خیره کننده اش  و دهها موضوع دیگر جستجو کرد. 


چرا کسی این روزها برای کم رنگ شدن این میراث ( میراث معنوی ) نه رنجنامه ای می نویسد ، نه یقه ای چاک می کند و نه استعفایی می دهد.  کجایند متولیان حفظ میراث معنوی اردکان که پاسخگوی  برباد رفتنش باشند. 


به واقع تخریب یک خانه گلی ارزش رسانه ای بیشتری دارد یا تخریب دلهایی که دیگر رنگ و لعاب قدیمی ندارد و به حکم جبر تکنولوژی ، در چرخه ای بس مهلک ، هر روز خود شاهد تخریب بخشی از میراث معنوی خود است. 


برآن نیستم که جایگاه میراث مادی که برخی نام تمدن برآن نهاده اند را کم رنگ کرده ویا کاملا بی ارزش بدانم ، هرگز ، اما به نظرم این روزها تخریب خانه های قدیمی ، چنان گرد و خاکی بر باد داده است که دیگر کسی نمی تواند ببیند در این شهر ، چگونه  هر روز ، میراث های معنوی که برخی آنرا به نام فرهنگ می شناسند ،   جلو چشممان ذبح می شود و به قولی "" ککمان هم نمی گزد.""


اگر اردکان را یونان کوچک نامیده اند ، بی شک به دلیل کثرت ابنیه و سوق  و ساباط  ودهلیزنبوده است  ، اردکان را دلیل کثرت اهل هوش یونان  کوچک نامیده اند ، همان اهل هوشی که  آداب اجتماعی را خوب می دانست ، در صرف فعل دیانت و اخلاق استاد بود  و آرمان شهری ساخته بود برمدار ایمان ،اخلاق و خردورزی  


کمی هم دلمان برای میراث فرهنگی شهرمان که هر روز تخریب می شود ، بسوزد.



........

نظرات 4 + ارسال نظر
یه مرد خیکی! چهارشنبه 16 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 12:11

سلام علیکم
عید مبارک و طاعات قبول
حضرات ارجمند و بزرگان خردمند...
این که مرتب و جا به جا از واژه یونان کوچک استفاده میکنید زیاد جالب نیست. غلو کردن گاهی مضحک هست.
جناب مدیر سایت!
لطفا ۱۰نفر از آن اهل هوش را نام ببرید!
آیا اهل هوش یونان کوچک ما از اهل هوش تبریز و اصفهان و شیراز و ... بیشتر هست؟
لطفا هوشمدانه و خردمندانه حرف بزنید.

درود بر مردخیکی :
اگر اردکان را یونان کوچک نام نهاده اند به دلیل کثرت اهل هوش در زمان نامگذاری بوده است. زانی که بزرگانی چون آیات عظام فاظل نحوی اردکانی ، محقق احمد آبادی ، اردکانی ، حائری و ... در این شهر نفس گرمشان ، آبرو بخش شهر بوده است.
ضمنا قاعده ای داریم که اثبات شی ء نفی ما عدا نمی کند.
اگر اردکان را یونان کوچک نامیده اند ، دلیلی براین نیست که سایر شهرها اهل هوش نداشته باشند.

عزت مستدام

یه مرد خیکی! شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 01:06

درود دوباره
بله به زعم شما نفی ماعدا نشده اگر به جای توجیه فیلسوفانه کمی اندیشه ی خردمندانه باشد خواهید دید نفی ماعدا شده.
لطفا همینجور حرفی نزنید! در کدام زمان این نام گذاشته شده که درست در همان زمان کثرت بزرگان و اهل هوش بوده؟!
نکته بعد این که بزرگی با هوشمندی فرق دارد.شاید بفرمایید بزرگی آن بزرگان به جهت هوش بوده که آن هم باید با استناد اثبات شود.
البته احتمالا حضرتی که این نام را گذاشته از دروازه سیف و شهر نو فراتر نرفته!
قضیه یونان کوچک ما مانند قضیه پاریس کوچولو هست متوجه عرض بنده هستید که؟!
کامروا باشید

یه مرد خیکی! شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 01:18

ضمنا این نکته را هم باد آور شوم که شیء ای اثبات نشده بلکه تشبیه ماعدا شده
و نکته آخر این که فلسفه در طول تاریخ هیچ دردی از بشریت دوا نکرده و فیلسوفان فقط شوکت و بزرگی داشته اند نه قدرت و درایت!
فلسفه زمانی تنورش داغ بود که انسان از اثبات علمی امور عاجز بود و تعقل و اندیشه خود را صرف اثبات کلامی مبتنی بر عقل میکرد.
البته بحث در این باره بسیار هست که هیچ ربطی به یونان کوچک و میراث کهن و خشت و گل ندارد.

ارش کوشکنویی دوشنبه 21 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 10:41

درود بر شما
رفتارهای انسانهای یک جامعه تابع عوامل مختلفی هستند چرا که پدیده های اجتماعی چنان پیچیده و تو در تو هستند که بین مفاخر این رشته نیز اختلاف مشرب وجود دارد این مهم نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز وجود دارد. بعضی از عوامل مانند ژنتیک، فرهنگ، پارامترهای اقلیمی و جغرافیایی تاریخ گذشته....قابل کنترل نیستند ولی بعضی از عوامل در طول تاریخ بخصوص در عصر حاضر قابل کنترل می باشند مهترین اینها ساختار و استراکچر سیاسی و اقتصادی کلان جامعه می باشد. مثلن در حکومتهای دموکراتیک فساد کمتر از حکومت های غیر دموکراتیک می باشد یا ساختارهایی مانند تفکیک قوا و ازادی بیان ومطبوعات ازاد کمک بسیاری به حکومتهای مردمی می کند. ....
روزی یکی از دوستانم حرف قشنگی به من زد او گفت:حکایت ما و اثار باستانی کشورمان حکایت موتورسیکلت من می باشد که 2میلیون تومان ان را خریده ام و از ان مراقبت می کنم ولی اگر یک دزد یک روزی ان را بدزد چون ارزش واقعی ان را نمی داند و براحتی هم ان را بدست اورده به ثمن بخس خواهد فروخت و بدون دانستن ارزش ان حراجش خواهد کرد....
و اما مرد خیکی که اسم با مسمایی نیز دارد با اندک بضاعت مزجات فرموده:فلسفه در طول تاریخ هیچ دردی از بشریت دوا نکرده ...بها دادن به عقلانیت و فلسفه بود که در قرن سوم تا پنجم ایران پیشرفت همه جانبه ای داشت و تمدن ایرانی اسلامی شکل گرفت و با به محاق رفتن فلسفه در ایران انحطاط ایران نیز اغاز شد. اگر غرب امروز غرب شده به خاطر قداست فلسفه و عقلانیت در نزد انهاست که بعد از ر نسانس شکل گرفت....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد